17 September 2009

3 hari sebelum hari raya

Ayah tak pernah cerita..
tapi nenek pernah cerita..
arwah ibu meninggal dunia 3 hari sebelum raya..

acu pernah cerita masa orang sibuk2 baca Yassin..
aku berlari2 main bunga api sambil panjat kereta 'katak'..
acu nangis2 suruh aku turun..
menangis sbb aku terlalu kecil untuk kehilangan ibu..

pida pernah cerita..
ehem datang ambik dia kat kelas suruh balik..
Ehem : Pida, ayah suruh balik, ibu dah mati.

kami terlalu kecil dan muda untuk kehilangan seorang ibu..

semua orang cerita, arwah ibu seorang yang sangat baik..

bila balik kampung, kalau jumpa orang tua2 kat kampung..
semua orang cakap aku dah besar, sebab masa mereka jumpa aku dulu aku sangat kecil..
mereka selalu tanya..
Mereka : Nina ingat ibu tak?ingat pasal ibu tak?
Nina : Tak ingat.

Sebab aku terlalu kecil untuk mula mengingati tentang sesuatu................

No comments: